the Pitcairn Museum of Contemporary Art

Majda Vidakovic

Wastescape Notes

Majda Vidakovic is een multidisciplinaire kunstenaar wiens blik altijd gericht is op objecten en ruimtes. Haar praktijk omvat het verzamelen en werken met weggegooide of “vergeten” materialen. Door te bewegen tussen de gebieden van fotografie, beeldhouwkunst en design, onderzoekt ze de relatie tussen driedimensionale objecten en hun tweedimensionale representatie.

“Het verleden speelt een belangrijke rol in mijn werk. Het concept van overblijfselen heeft me altijd gefascineerd. Ik ben geïntrigeerd door sporen van wat er achterblijft; een materiaal of een plaats, beïnvloed door de natuur of menselijk gebruik. De poëzie van imperfectie inspireert me om te verkennen hoe een object of een plaats in de loop van de tijd een ‘onbedoeld’ monument kan worden. Een monument voor een plaats die misschien niet langer bestaat, maar voortleeft door ’tweedehands’ herinneringen, foto’s, objecten en architectuur. Door mijn werk herontdek en hercontextualiseer ik het verleden – een geschiedenis materialiseren die niet langer zichtbaar is.”

Voor haar tentoonstelling – ‘Wastescape Notes’ – presenteert Vidakovic een combinatie van foto’s, gevonden voorwerpen en sculpturen die ze heeft gemaakt tijdens haar werkperiodes bij PADA in Barreiro, Portugal, en het EKWC (Europees keramisch werk centrum) in Oisterwijk in Oisterwijk, Nederland. Met deze installatie wilde ze haar verkenning van het thema ‘overblijfselen’ – materialen en een landschap in voortdurende transformatie – verder ontwikkelen.

De objecten die Majda heeft verzameld, waren ooit duidelijk van vorm en functie, maar nadat ze in een postindustrieel niemandsland terecht zijn gekomen, hebben ze niet alleen hun oorspronkelijke doel verloren, maar ook langzaam hun vorm; ze zijn daardoor iets abstracts, onherkenbaars en vreemd geworden. In deze vreemdheid vindt Vidakovic schoonheid, maar ook potentie voor nieuwe ideeën. ‘Ik vind het interessant om iets niet te kunnen benoemen. Het mysterie van materialen en hun transformatie; de vervaging tussen organisch en kunstmatig – geconstrueerd/ontworpen en willekeurig/toeval. In tegenstelling tot een monument dat is gebouwd om lang mee te gaan, ben ik geïnteresseerd in het maken van monumenten die dezelfde intentie hebben, maar ook transformeren in het proces, waarbij ze de onvermijdelijkheid van imperfectie en de vluchtige eigenschappen van objecten en materialen omarmen.’ Door in te zoomen op hoeken van dit landschap en bepaalde gevonden objecten legt ze de nadruk op vorm, structuren en texturen, en presenteert deze als een archeologische collectie van vondsten.

Majda Vidakovic (1990) is een Servische beeldend kunstenaar die woont en werkt in Den Haag, Nederland. Ze heeft een bachelorgraad in fotografie van de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag.

RECENTE TENTOONSTELLINGEN

CODA museum Paper Art Biennale, Apeldoorn 2023 / Solotentoonstelling ‘LEFTOVERS II’ bij Msimons galerie, Amsterdam 2022