Met een overvloed aan technologische mogelijkheden circuleren beelden in de media die zichzelf onophoudelijk kopiëren, refereren, spiegelen, vertragen en versnellen, en zo verovert in onze huidige beeldcultuur fictie de werkelijkheid. Broersen & Lukács spelen hierop in door werken te creëren die een parallelle wereld van digitaal geconstrueerde beelden presenteren. De kijker krijgt een wereld voorgespiegeld waarin ‘de natuur’ als reflectie fungeert voor onze door de media gedicteerde cultuur.
De werken op deze tentoonstelling in het Pitcairn museum komen voort uit de solo tentoonstelling ‘Point Cloud, Old Growth’ in FOAM, Amsterdam. In deze tentoonstelling stond het pre-humane woud Białowieża (Polen) centraal, het bedreigde, laatste oerbos van Europa. In vroeger tijden bedekte het bos het grootste gedeelte van Europa, nu is het teruggedrongen tot de uiterste grens van Europa. Van literatuur en mythologie tot volksverhalen en kunstgeschiedenis, de notie van het woud zit diep in het collectieve bewustzijn van Europa. Het is een wereld die zich tussen feit en fictie voortbeweegt, waarin het zowel de locatie is waarin de grenzen van Europa door de eeuwen heen zwaar zijn bevochten, en tegelijkertijd is het woud ook de geboortegrond van sprookjesfiguren zoals Roodkapje en Baba Jaga.
In het PITCAIRNMUSEUM laten Broersen & Lukács een selectie digitale reconstructies zien van het oerbos, die het tonen als een virtueel construct, ergens in de onpeilbare ruimte tussen het digitale en het fotografische, tussen het realistische en het virtuele.
De verschillende werken zijn met behulp van een computer geconstrueerd door honderden verschillende foto’s te combineren tot één enkele weergave, waarin de digitale huid zich zowel hyper realistisch toont als gemankeerd.
De titel ‘HUSH MY HEART’ verwijst naar de oorsprong van het nummer ‘Nature Boy’, de populaire hit die beroemd werd door Nat King Cole. De melodie werd oorspronkelijk gecomponeerd door Herman Yablokoff, die afkomstig is uit de regio van het oerbos. In de soundtrack zijn fragmenten te horen van dit oorspronkelijke nummer, Shvayg Main Harts (Hush my Heart), een klaagzang over eenzaamheid en ontworteling.
Zoals het lied losgezongen is van zijn geboortegrond, zo zijn de bomen hier verwijderd van hun eigen werkelijkheid en bestaan ze nog slechts als droom of copy.