Young-Hae Chang Heavy Industries (YHCHI), opgericht door de Koreaanse kunstenaar en vertaler Young-Hae Chang en de Amerikaanse dichter Marc Voge, geldt als een van de pioniers van de internationale net art-beweging. Sinds eind jaren negentig onderzoekt het duo de mogelijkheden van het internet als artistiek medium — niet als technisch hulpmiddel, maar als autonome ruimte waarin tekst, tijd en geluid samensmelten tot een nieuwe vorm van visuele poëzie.
Hun werk bestaat uit digitale tekstanimaties, oorspronkelijk gemaakt in Adobe Flash en begeleid door zelf-gecomponeerde, vaak jazzy soundtracks. In deze minimalistische combinaties van woorden en muziek ontstaan vertellingen over alledaags leven, liefde, politiek, globalisering en de kunstwereld. De teksten verschijnen ritmisch op het scherm in het sobere lettertype Monaco, zonder beeld, kleur of interactie. Die radicale eenvoud legt de nadruk op taal, ritme en betekenis — poëzie als performatieve ervaring in beeld en geluid.
YHCHI’s werk bevindt zich op het snijvlak van literatuur, cinema en performance. De kunstenaars putten uit concrete poëzie, beatliteratuur en experimentele film, maar hun benadering is onmiskenbaar digitaal. Door de synchrone beweging van tekst en muziek ontstaat een strak geregisseerde cadans waarin taal bijna muzikaal wordt. Humor, maatschappijkritiek en existentiële twijfel lopen naadloos in elkaar over. Hun teksten zijn zowel bijtend als empathisch: commentaren op consumptiecultuur, macht en menselijke kwetsbaarheid.
YHCHI was een van de eerste kunstenaarsduo’s die het internet beschouwden als vrijplaats voor artistieke productie. Hun werk, gepresenteerd in meer dan twintig talen, overstijgt geografische en culturele grenzen en maakt deel uit van de canon van vroege digitale kunst. Zoals het duo zelf zegt: “All you need is your own website and an Internet connection — you no longer need an artist’s studio.”
Hun werk is opgenomen in belangrijke internationale collecties, waaronder de Tate Modern in Londen en het San Francisco Museum of Modern Art (SFMOMA). Daarnaast werd hun oeuvre erkend door instellingen als het New Museum of Contemporary Art in New York, de Foundation for Contemporary Arts, en de Rockefeller Foundation Bellagio Center. Ze namen deel aan de 9th Asia Pacific Triennial of Contemporary Art in het QAGOMA, Brisbane.
Recent waren ze te zien met The Experiment is Democracy. Fascism is the Control (Buk-Seoul Museum of Art, 2025) en Welcome to Seouland! (Asia Culture Center, Gwangju, 2025).
Meer over hun werk is te vinden op:
👉 www.yhchang.com